diumenge, 4 d’abril del 2010

Circular Can Maçana-Montgròs-Can Maçana

Can Maçana
Aquest divendres sant, ens decidim els natura 100 a fer una caminada bastant llarga, i ens emportem esmorzar i dinar per anar més tranquils.
Utilitzem el cotxe per arribar a l'àrea d'aparcament i esbarjo de Can Maçana situat al Coll de Can Maçana a la cruïlla de carreteres BP-1.103  i la BP-1.101 que es l'antiga carretera del Bruc i per la que accedim a l'aparcament.

Quan aparquem i ens preparem per iniciar la marxa i trobem els satèl·lits pel GPS, son les nou del matí, amb el sol de cara comencem a caminar seguint el GR-172.
(Que ve de Bellprat i travessa tot Montserrat i continua fins La Mussara, fent un recorregut de 189 Km.)

Aquest primer tram s'anomena camí de la Roca Foradada, anem caminant  i passem pel costat del Castell de la Guàrdia, que era una de les cinc fortificacions medievals que protegien Montserrat, i de la que encara queda algun vestigi.

Aquí només si pot arribar per un corriol que surt des de Sant Pau Vell del que trobem un trencall pel costat del Clot de l'Home Mort a ma dreta ben senyalitzat.

Seguim caminant al llarg del Serrat de Guirló i a la dreta surt un camí per anar als Pallers o continuar fins el Bruc de Dalt.

Collet de Guirló
Seguim i al Collet de Guirló 797m., trobem tot d'indicacions nosaltres seguim pel PR-C78 el camí que porta al Refugi Vicenç Barbé passant per la Portella que es el que nosaltres seguirem.

La Portella
Un Cop a la Portella 883m., travessem i a la nostre dreta ens queda la Roca Gran de la Portella 933m., seguim caminant fins que trobem a la nostre dreta un altre camí que porta als Pallers pel Torrent dels Cirerers.

Refugi Vicenç Barbé
Nosaltres continuem fins el Refugi Vicenç Barbé i davant seu la Roca de la Partió 937m., aquí parem per gaudir de les vistes des de la terrasseta del refugi cap a la Miranda de les Agulles.

Aquí trobem un gosset amb el qual fem migues una estona, i seguim direcció al Pas del Princep 971m., caminem travessant pel Clot dels Cargols i el Clot del Trago. (entre mig d'aquests dos Clots surt un camí a la dreta que suposo deuria anar a alguna agulla, però no ho tinc clar).
Seguim i travessant el Torrent del Lloro a la nostre dreta surt un altre camí que el recorre fins enllaçar amb el Torrent de les Grutes fins arribar a la Cova de l'Arcada.

Pas del Príncep
Nosaltres seguim fins arribar al Pas del Princep on passem pel costat de l'agulla Petita del Pas del Princep 992m., i a pocs metres l'Agulla Gran del Pas del Princep 1.055m., a on decidim esmorzar d'alt dun turonet on feia solet.
Aquí teniu tot un llistat de les agulles. Desprès seguim caminant i trobem la Font de l'Esllavissada al costat mateix del camí ben senyalitzada, també trobem algunes balmes utilitzades per excursionistes.

Font de l'Esllavissada

Coll de Porc
Arribem al Coll de Porc, on trobem una cruïlla de camins, un camí que es pel que havíem pensat tornar que comença a baixar un tros del Canal de les Artigues fins trobar el camí de paret de les Agulles fins la Boleta, d'on surt a la dreta una drecera que porta al camí principal GR-172.
Nosaltres seguim per la dreta de la cruïlla endavant pel PR-C78 direcció al Coll del Miracle passant per davant de l'agulla Vista 1.043m., l'agulla del Miracle 1.016m., La Canal del Miracle d'on surten per l'esquerra alguns camins a altres agulles.

Coll del Miracle
Seguim fins el Coll del Miracle que travessem i continuem pel PR-C78 cap al Coll de les Comes, travessant la Canal de Cirers pel costat de la Balma de les Pruneres, zigzaguejant superem Les Saleres i el Torrent de la Coma Alta.

Balma de les Pruneres

El Coll de les Comes
El Coll de les Comes des d'on veiem de lluny l'Esfinx 1.169m., i al costat El Cilindre o El Cabrit 1.101m., i arribem a La Coma dels Naps de Dalt amb el bassal dels Avellaners, a l'esquerra surt un camí que va a la Miranda dels Ecos, nosaltres seguim per on fem una forta pujada fins la Roca Plana dels Llamps 1.164m.

Roca Plana dels Llamps
A la Roca Plana dels Llamps, vam veure un ramat de cabres, seguim i tombem una canal estreta amb una corda que un cop superada podem veure que hem passat pel costat d'una creu de ferro clavada a la roca i seguim a voltar la Canal Roja.

Coll de Montgrós
Arribem al Coll del Montgrós, endavant continua un camí que va cap al Portell del Migida, nosaltres agafem un corriol per la dreta que puja directament fins el cim del Montgrós.
(Aquest últim tram entre La Coma dels Naps de Dalt i la Roca Plana dels Llamps i el Coll del Montgrós, és un tram amb molt desgast fisic de pujar i baixar per Canals i torrents, tomba i baixa per un altre canal molt estreta i pendent, vorejar roques pràcticament sense espai ni camí, i fins arribar al corriol que puja al cim de fàcil caminar).

Montgròs 1.133m.
Un cop al cim comencem a observar des d'un lloc privilegiat el nostre voltant amb unes perspectives magnifiques i espectaculars vistes de totes les zones de Montserrat, estem pràcticament al mig de Tebas, Tabaida, Tabor, els Ecos, Els Frares i les Agulles i els seus cims més importants, El Cavall Bernat, el Serrat de les Onze, Els Patriarques, El Moro, Sant Jeroni i la Miranda de Sant Jeroni, L'Albarda Castellana, i un llarg etc.

A l'extrem del cim que és molt llarg i ample i cap molta gent podem veure Collbató, El Bruc, La Vinya Nova, etc., totes les carreteretes i la Autovia A-2. Barcelona-Lleida.
Només pujar a dalt aquest cim han posat com a símbol un pal subjectat amb una pila de pedres, és un cim arrodonit i erosionat on normalment fa molt de vent, tranquil i agraït de Montserrat.

Portell del Migdia
Comencem a baixar del cim i ens equivoquem i en lloc d'anar cap al Coll de Porc enfilem cap al Portell del Migdia pel PR C-78.
(A on trobem tres muntanyencs, Isidor, Isidro i Miquel amb els que ens afegim i seguim el camí que ells teniem més apamat junts)
Seguim per una forta pendent amb passos molt estrets pel costat de la Salamandra 1.158m., fins passar per la Font de la Cadireta, continuem ara de forta pujada pel Canal de Migdia i fins el Portell de Migdia que travessem per entremig dels Ecos i La Talaia, les zones dels Ecos i de Tabor.

Canal del Llum
Continuem per la Canal de la Font del Llum, fins trobar a la nostre esquerra un corriol curt que porta a la font, és molt maca i esta enclavada en un lloc increïble, guardada per unes roques d'antigues esllavissades que li donen forma de cova i frescor.
Fins aquí es un tram molt dolent perquè el camí s'ha perdut i tens que baixar per la Canal salvant roques i agafant-te dels arbres, també anavam baixant i ens queien pedres.
Continuem pel camí de la Font del Llum fins trobar-nos el GR-172.

FONT DEL LLUM

GR-172 direcció Can Maçana
L'agafem direcció a Can Maçana el recorregut es senzill però llarg salvant pasos entre torrents, anem caminant entre la paret d'agulles per sobre i la carretera BP-1.103 Manresa-Montserrat.
Es un camí com quasi tota la circular que estem fent entre alzines, boixos i pins molt espès i obac, trovem a la dreta a l'alçada del Frares Encantats, que surt un camí que va a la Cova dels Lladrucs i a la carretera passant per la Plaça de Catalunya, desprès trobem la Canal del Miracle més endavant a l'alçada de la Miranda del Lloro surt un altre camí a la dreta que porta a la Font de Sant Josep i s'ajunta amb l'anterior cap a la carretera.
Seguim i trobem un altre camí que ve del Coll de Porc, que és el que voliem fer de tornada i del Portell Estret, trobem un altre caminant vei de La Beguda que ve d'on voliem tornar en un principi i també ens ha dit que ha tingut molts problemes perquè volia pujar pels camins marcats amb lila com a més dificultosos i que va tindre que desistir, es va unir al grup per anar xarrant fins el fina.

La Roca Foradada
Ara només queda seguir fins la Roca Foradada 930m., i La Cadireta o Morral de Gos, que voltem  i desprès de fer moltes fotos seguim fins el Collet de Guirló i el Coll de Can Maçana on tenim el cotxe.
Son les 18:00 aproximadament de la tarda hem recorregut al final un total de 12,98Km., la jornada a sigut dura però gratificant, aquesta caminada l'aconsello per gent acostumada a caminar, per la resistència més que per la dificultat.
Ens despedim dels nostres acompanyants, que de veritat tot plegat s'ha fet més distret i fins la propera, siauuuuuuuuu

Aquí podeu seguir la ruta que vam fer.

pepsansII ha dit...

Un recorregut de 13Km. durillo el centre de Montserrat.
Les vistes dalt el Montgròs son de les més maques del massís Montserratí.