divendres, 5 de març del 2010

Monistrol-Camí de les Canals-Montserrat-Camí 3/4- Monistrol

Avui diumenge 28 de febrer de 2010, estem a punt de començar una ruta de les més clàssiques de Montserrat.
Puja a Montserrat per la drecera de la Bestorre cap al camí de les Canals o també conegut com el Camí de les aigües  i pujar per les escales i la part superior del camí de la Santa Cova fins el Monestir, 6 Km d'anada i uns 6 Km més aproximadament de tornada.

Podeu començar des de l'estació de Monistrol de Montserrat amb els ferrocarrils catalans.
Son dos quarts de 9 del matí que sortim de casa i comencem travessant el pont gòtic sobre el riu Llobregat, de lluny podem veure un arbre històric,  l'arbre del Gibertpassem pel pas zebra a la dreta del pont, on trobem el pas inferior de vianants que ens porta a l'altre banda de la C-55 i sortim davant el Palau Prioral, des d'on podem observar un altre magestuós plataner que es el rei de la plaça Carles Amat.

Resseguint el palau trobem el carrer del pont per on pugem fins trobar la plaça porxada del Bo-bo, la podem travessar i seguir pel carrer Sant Joan, o seguir pel carrer que enfila per la seva dreta per on anem a passar per davant de ll'esglèsia Parroquial de Sant Pere i més endavant per Can Gibert ara sortim a la plaça de la Font Gran la travessem cap a l'esquerra i des de aquí trobem les indicacions del camí, i enfilem el carrer de la font, com ja us he dit es una caminada clàssica i esta molt ben senyalitzada.

D'alt del carrer de la font creuem la carretera BP-1121 de Monistrol a Montserrat., i comença entre les mentiroses i el barri de la Trinitat per costat d'unes cases un camí mal enfermat i una pujada per la que anem fent, passant pel costat de la finca de Cal Cros i fins trobar a la nostre esquerra el corriol que porta a la Bestorre i desprès passem més amunt pel costat de Can Rasquera.

Camí de les Canals o de les aigües GR5/96

Ver Com arribar a Montserrat a peu en un mapa más grande

Continuem amunt pujant entre marges i pedres grosses i entrebancs fins arribar al camí de les Canals GR5/96 260m.,, a partir d'aquí el camí es torna més còmode de caminar seguim voregant la clotada del torrent de la Valentina des d'on assota veiem l'urbanització Cap de Bou i una mica més endavant  a ma dreta trobem el camí dels 3/4,  270m., que avui el farem de baixada.

Ara nosaltres seguim i només travessar la clotada del torrent de la Font del Boix, tram encimentat, trobem a ma esquerra el pla de Sant Bernat de Menthon i al fons del pla a toca la carena trobem un oratori des d'on es veu  a sota la vinya de Cal Carlos, seguim  fins el Torrent del Soldat  i a partir d'aquí ens enfrontem amb una forta pujada fins arribar a trobar el Torrent de l'Erola amb la vinya de Cal Parreta a sota. Resseguim una nova carena i  al cap de poc ens ve a trobar el camí de l'Aigüa o del Tubo, més endavant des del torrent de Mullapans podem veure part del trassat del camí del Tubo que puja de la Colònia Gomis i l'església de la Mare de Déu del Roser, ara tot seguit trobem un revol molt pronunciat amb molta pujada al mateix temps que passem per devant del Tossal del Mullapans 508m. i  arribem a l'estació elevadora d'aigües on esmorzem, 425m.

A partir d'aquí ens esperen uns 1,5 Km. d'una vertical pujada, en trams d'escales amb graons de ciment, passant per davant de la Trona 625m.i fins  arribar a un repla de ciment i còdols amb baranes,  des d'on podem observar tot el que portem pujat i part del camí recorregut, continuem per la dreta  per unes pedres grosses marrons seguit d'un corriol que ens porta a trobar el camí dels 3/4 530m.

A partir d'aquí seguim per un camí a trams paral·lel amb les canonades d'aigua, graons de ciment entre alzines i boixos que van a Montserrat  fins arribar a  l'alçada del coll de les baranes, seguim per un corriol pedregós amb còdols i terra que ens porta al camí de la Santa Cova 630m, en un revolt tancat, seguim pujant fort per la dreta ara un camí cimentat amb graons amples que recorre el torrent de Santa Maria, des d'on tenim una vista panoràmica de tot el Baix Llobregat  a tocar al Bages, i una escultura a la memòria de Domingo de Guzman, i fins anar paral·lels amb el cremallera i per la nostra esquerra passem pel costat de l'estació superior de l'aeri de Montserrat

Monestir de Montserrat-arribada-
seguim fins arribar a unes escales que ens pujant a la plaça de la Creu 705m, on trobem tot de serveis, l'oficina d'informació i l'estació superior del Cremallera de Montserrat, seguim caminant passant per davant de la Creu que dona nom a la plaça esculpida per Josep Maria Subirachs i Sitjar, direcció a la plaça de l'Abat Oliba on trobem l'inici o la continuació de moltes caminades i la Font del Miracle.

Travessem l'enorme portal que puja suament passant per davant dels WC públics i el Museu arribant a la plaça de Santa Maria obra de Josep Puig i Cadafalch, molt gran i amplia dissenyada en tres nivells i que dona rebuda al visitant , travessem unes arcades encapçalades per les paraules Urbs Jerusalem Beata Dicta Pacis Visio, que vol dir: Feliç ciutat de Jerusalem, anomenada visió de pau,  i on a l'esquerra queda la porteria dels monjos i passem a la basílica travessant l'atri de l'abat Benet Argerich, al  seu centre de marbre blanc i gris veiem un cercle amb animals aquàtics, envoltat d'una llegenda llatina que fa referència al baptisme i a la Verge Maria.

Entrem per sentir una mica la sensació de estar envoltats de tants sentiments i cultura i sentir-nos tant petits per les impressionants voltes que aixopluguen l'altar i al seu damunt la Moreneta.
sortim per poder escoltar el repicar de campanes decidits a esbargir-nos deu minuts més i refrescar-nos per començar a baixar, contemplant les gorres i el Funicular de Sant Joan.

El camí dels 3/4
Baixem a trobar les escales pel costat del cremallera per on hem pujat i seguim pel camí de la Santa Cova fins trobar la cruïlla amb el corriol a l'esquerra que ens porta al coll de les baranes per començar el descens pel costats dels tubs d'aigua i fins trobar la cruïlla on comença la drecera dels 3/4 que prenem a l'esquerra, a la dreta aniriem a trobar el tram d'escales que hem fet de pujada.

Ara el camí es torna estret amb una pendent en principi suau, vorejant canals i carenes entre alzines, cirerers d'arbolç i boixos paral·lel  entre el traçat del cremallera i  per sobre el del camí de  les aigües, fins trobar el torrent de la Maçanera que travessarem i superarem per dintre de la clotada fins arribar al torrent de la Font del Boix per on el resseguirem una bona estona, a partir d'aquí el camí baixa més sobtat, a trovar al camí de les aigües poc abans del torrent de la Valentina.

Quan arribem al camí de les aigües podem optar per baixar per varies dreceres fins Monistrol, totes les anirem trobant a ma dreta.

Primer, per on hem pujat el camí que porta a Monistrol per la Bestorre.

Segon per la drecera del Boixos o  de la Graella no esta senyalitzada, ve de Coll Cabiro i va fins el costat d'una font a peu de Carretera BP-1112 davant mateix, del Poliesportiu Municipal, aquesta drecera jo la faig servir bastant de pujada no la hi fet mai de baixada, no estic tant boix.

Tercer, el corriol que baixa pel torrent del Coll Cabiró, que porta davant al camp de futbol a la carretera BP-1121, amb zona de descans i aparcament.

Quart, seguir fins el final passejant sense presses, passant per sota la roca del Tupinamba travessant antigues vinyes, seguit del Coll de Vaca i la carretera BP-1121 que anirem seguint avall i a l'alçada del camp de futbol travessarem per anar per dins els protectors laterals fins superar el Pavelló Poliesportiu Municipal on baixa per l'esquerra (aquí davant es on comença la drecera del boixos o de la graella i al costat una font mentirosa), un camí que troba l'avinguda de l'Abat Escarrer i anant baixant a la dreta el carrer de les Escoles, que porta a la Font Gran, nosaltres la travessem i just a l'altre extrem pel costat on hem passat de pujada  carrer Sant Pere, agafem per la seva dreta i pel costat d'un parc infantil el passeig  Maritim, en obres des de fa anys, només començar el camí a sota d'una placeta que fa de coberta un dels antics safaretjos que encara existeix, (l'altre esta sota el pont gòtic del riu Llobregat  per sota a l'extrem del carrer pla o carretera de la Bauma) i més endavant trobem a l'esquerra l'aqüeducte de Cal Pla fins trobar el pont que agafem direcció a l'estació del FGC linea Manresa-Martorell-Barcelona.

Son dos quarts d'una del migdia.
Aquesta caminada a part de pujar al Monestir i conèixer-lo una mica més, també hem pujat i hem baixat per carrers diferent de Monistrol, perquè sense perdre massa temps el conegueu una miqueta més.

Consells si voleu fer aquesta caminada si no esteu acostumats:
El 1,5Km, d'escales i forta pujada son bastant severs, aconsello la drecera dels 3/4, també teniu que tindre en compte la calor si estem a l'estiu i porta força aigua.
Però si teniu ganes de fer-lo sense preses amb paciència i esforç també es fa.

Si no veniu amb tren i decidiu venir amb cotxe, podeu estacionar:
Al parc de l'Alvèrnia paral·lel amb la carretera C-55, entre el pont gòtic i direcció Manresa, l'entrada al lateral esta senyalitzada a l'esquerra per davant de la llar d'avis.

Més endavant trobem direcció Manresa la entrada al cremallera de Montserrat amb aparcament gratuït.

També podeu aparcar a l'esplanada amb zona d'esbarjo, davant al camp de futbol municipal a la carretera BP-1121, des d'on surt un corriol que fa d'enllaç amb el camí de les aigües.

A l'esplanada davant al Poliesportiu Municipal de Monistrol, pujant direcció al Monestir i la primera entrada al poble a la dreta, trobem un petit aparcament seguim travessant la plaça de la Font Gran pujant pel carrer de les Escoles i el primer camí a l'esquerra, queda sota la carretera BP-1121.
Podeu mirar d'aparcar al mateix fer aquest recorregut.

Fins la propera, siau.........

Plànol de situació Municipal de Monistrol de Montserrat

i.minguella ha dit...

ola, molt bona guia per pujar a montserrat, jo vaig fer aquesta pujada l'estiu passat i és molt gratificant arribar a dalt, encara que pels que com jo no estem acostumats a fer esport es una mica dificil, de petit solia començar la pujada a can gomis, pero començar a la font gran plena molt més :)
gràcies de part de tots els que ho hem llegit, ja que esta molt ben explicat, segur que els que no hagin pujat mai estaran més agraits que jo.