dimarts, 14 de desembre del 2010

Circular per les Artigues i el Coll de Pollagons

Circular per les Canals de les Artigues
Aquest dilluns 6 de desembre festiu, he seguit la proposta del meu amic Roger i ens hem engrescat a fer una sortida de recerca pels nostres coneixements i planificació de possibles esdeveniments.
Hem quedat a la Vinya Nova a 8:15 hores per fer una matinal amb l'intenció de visitar documentar i fotografiar el primer pas tècnic de la Canal de les Dames a l'Artiga Baixa, i Alta, per desprès visitar la Cova de la Murdela i teniem intenció de fer més coses però per respectar un horari vam tornar pel Camí del Pont visitant el Pont i l'inici de la Canal de la Sajolida.
Arribem junts des del Hotel Montserrat Express, a l'aparcament de la masia de la Vinya Nova, i aparquem a l'esquerra de l'edifici on s'inicien moltes caminades cap al típic camí dels Francesos i altres.
Nosaltres anem cap a la dreta de la masia direcció Collbató, passant de llarg varis camins per la nostre esquerra, que son diferents variants del Camí del Pont per on tornarem, seguit del camí que porta a les Canals de l'Artiga Baixa i Alta i desprès d'uns 450m., el del Clot de la Mònica.
Que enfilarem amunt en un principi, un camí terrós ple de còdols i ampla, fins recórrer uns 80 metres en el que ens trobarem al costat dret d'una plaça que fa de cruïlla a partir de aquí el camí es torna més estret i complicat veient a la nostre esquerra el Frare de Baix 609m.
Anem resseguint el Serrat d'En Muntaner i ha mesura que anem pujant podem gaudir d'unes vistes fabuloses de la Vinya Nova, Collbató i El Bruc, seguim pujant a un bon ritme que ens fa bufar i suar la samarreta de valent, cosa que ens obliga a anar fent paradetes per ara tinc fred, ara ja no, i aquí comença l'streptease, llàstima que avui no hem vist ni una cabra de públic, per fer el nostre repertori al complet.
Un vegada el nostre cos i engranatges ja s'han acostumat al camí, el temps que fa avui i l'entorn més acomodats superem el Serrat per la part més alta desprès de 760m., trobem una cruïlla amb una roca amb les indicacions pintades amb groc, per anar a Sant Joan per la Dreta o als Pollagons per l'esquerra que es el que seguim per anar a trobar per la nostre esquerra i en pocs metres, un camí que ens porta.
Al primer pas superior tècnic de la Canal de les Dames de l'Artiga Baixa.
Aquest pas que fotografiem ens podem permetre fer un petit recorregut inclòs penjar-me per uns peus de gat d'un pas.
Tornem enrere a buscar el camí principal per seguir amunt, aquí en un patit clar amb bones vistes i aproximadament a les 10, decidim esmorzar, un cop farts i recuperats de tanta pujada seguim les giravoltes per superar l'Artiga Alta.
En aquest punt i dins una fondalada obaga d'alzines i boixos marcat amb unes senzilles fites de pedres descendim per la nostre esquerra ,un bon tram per dins el torrent ple de berdisses i troncs atravessats, sense més senyals, fins arribar al primer pas superior tècnic de la Canal de les Dames de l'Artiga Alta.

No podem observar gaire d'aquesta canal perquè el primer pas ja es un tall vertical en el que perdem de vista la corda fixa ancorada als nostres peus, i tornem enrere pel mig del torrent esgarrinxant-nos una mica més.

Continuem amunt durant uns 900 metres de constant pujada passant pel costat de l'agulla dels Pollegons 950m., i arribar al Coll dels Pollegons 907m., aquest coll no esta senyalat amb res peculiar que es pugui identificar a on en trobes en aquest moment.
                     Agulla La Campana
Si no sigués perquè  la conec, veus l'agulla del Pollegons a l'esquerra del camí i a la dreta podem identificar la Campana 957m., també tenim des de aquí unes magnifiques vistes de la Serra del Moro, Sant Jeroni, L'Albarda Castellana, el Montgrós, La Roca Plana dels Llamps, etc., aquí el camí segueix recta amunt cap al Camí Nou de Sant Jeroni, nosaltres seguim per l'esquerra avall
                                 Agulles Els Pollegons
Desprès de flanquejar algun pas rocallos i a peu de camí trobem aquesta balma tancada amb una edificació molt rústica de parets de pedres pobres en cimentació, però lo bastant gran i abrigada perquè sigui confortable en cas de necessitat, llàstima que nosaltres la vam trobar plena de material vell i deixalles de llaunes escampades per l'habitacle, d'altres usuaris.
Molt a prop de la cova es troba l'inici del Canal de la Luna Chala
                               Cova de la Murdela
Ara seguim i prenem el camí de l'esquerra anomenat en aquest tram Camí de l'Errmita Mort, el que continua es el Camí del Pont que també va a trobar el Camí Nou de Sant Jeroni per la Serra de l'Alzina de les Paparres.
Seguim pel mig del Torrent del Pont avall per un camí estret i tortuós però que desprès de tota la pujada que hem superat ara es d'agrair.
Desprès d'uns 740 metres veiem a la dreta un corriol només ven marcat de pasar-hi que ens baixa al mig del torrent, davant del Pont.
El Pont es una roca d'unes dimensions monstruoses que al desprendre's va quedar curiosament aferrada entre dos rocs que li fan de pilars.

En si mateix no te res més que la bellesa de totes les casualitats juntes, que l'han fet un racó ben curiós, que jo recomano visitar.
Per la dreta mirant el Pont comença la Canal de la Sajolida, recorregut vigilat per protegir els nius d'unes quantes espècies d'ocells.
                  El Pont i La Canal de la Sajolida
Ara tornem al camí principal i seguim baixant troban-nos un parell de trencalls a l'esquerra que són variants del mateix camí nosaltres no optem per cap variant seguint fins la llera del Torrent a trepitjar la gran amplada de codols que seguirem uns pocs metres fins trobar unes fites a la dreta que ens indiquen el camí que ens porta per la Coma de la Carmeta a la Vinya Nova.
Aquesta caminada es bastant perdedora, per tant us aconsello que abans de fer-la consulteu i feu els deure a casa i porteu el mapa a sobre, també aconsello us baixeu el track pel GPS, que de ben segur us guiarà.
Hem recorregut en total 8,34 Km. en 4 hores i mitja amb parades incloses.